Kvinnovasjon

SIVAs satsing på kvinnelige gründere

Slik lærte vi om salg og kundeoppfølging via internett

En tirsdagskveld i juni samlet Navet næringshage og Kvinnovasjon en gjeng motiverte gründere til gründerkveld i Rakkestad. Internett og sosiale medier gir muligheter – men hvordan bruke kanalene på en effektiv måte? Vi kom for å lære noe om hvordan vi kan bli sett av dem vi ønsker skal se oss, hvordan få dialog med kundene våre, og hvordan selge.

Dette er et aktuelt tema, det visste vi. Internett - gründerens store mulighet til å nå mange uten at det koster skjorta. Det store spørsmålet er hvordan gjør vi det? Hvilke kanaler er vi tilstede i? Holder det med en web-side, er Facebook viktig, hva med Twitter, og kanskje til og med en blogg? Hva skal jeg i så fall si der? Hva er mottakeren egentlig mottakelig for på nett?

Hvem skulle vi spørre om å lære oss dette? Hvem var kompetent?
 Hvor sjekker vi? Jo, på nettet selvfølgelig. Der fant vi Glenn Myklebust, Senior Manager i Markup Consulting med spesialfelt forretningsutvikling og utnyttelse av sosiale medier. Dette kunne være noe. Men, vi hadde aldri snakket med han, ikke fått han anbefalt fra noen. Hvem var denne mannen? Vi gikk inn på bloggen hans, kikket på det han hadde skrevet, lenker han delte. Fant så det han skrev om deg selv:
"Når man er så heldig å vokse opp på et isolert og bortglemt lite tettsted utenfor Oslo (Gjerdrum), har jeg alltid tenkt på verden som en stor og forunderlig lekeplass. Etter å ha bodd i “storbyene” i Oslo og København i flere år fant jeg til slutt ut at verden faktisk er liten og enda mer spennende enn jeg hadde trodd. Jeg jobber i dag som senior manager i MarkUp Consulting....". Videre forteller han om at han startet kaffebar og spiller i rockeband.

Han spør vi, dette blir bra, han vil gi oss det vi trenger en slik kveld, tenkte vi. Det var noe med den enkle og imøtekommende tonen, en opplevelse av oppriktighet kombinert med et sterkt engasjement for det han driver med. Så vi tok sjansen, og ble ikke skuffet. Myklebust øste av sin erfaring fra jobben blant markedsavdelinger med millionbudsjett, sin egen kaffebar, og fra svigerfarens web-reisebyrå. Han ga oss den inspirasjonen, de tipsene og ideene vi var kommet for å få. Han var den vi hadde sett for oss. En engasjert og kunnskapsrik mann med masse på hjertet, framfor alt med et positivt budskap han ønsket å formidle.

Og budskapet: du kommer lengst med å være deg selv. Oppriktig, engasjert, en som raust deler det du brenner for. Er det interessant for deg er det gjerne det for andre også. Ingen liker å bli "solgt til" – i hvert fall ikke på nettet. Der vil vi bli beriket, underholdt, lære noe nytt, finne informasjon, være sosiale…

Hvis noen lurer - Glenn tok seg betalt... :-)

GOD SOMMER!

Og - velkommen tilbake til en ny, spennende kvinnovasjonshøst!

Mer om Glenn Myklebust og sosiale medier kan du lese her:
http://glennmyklebust.com

Av: Ragnhild Samset Johannessen