Kvinnovasjon

SIVAs satsing på kvinnelige gründere

Satser levebrødet på unike barneklær

– Jeg ga meg selv ett år på å drive Kakle og vurdere fremtidsutsiktene. Nå har året gått og jeg har nettopp sagt opp jobben min. Litt skummelt, men det føles veldig riktig, sier Gry Aamodt.

Gry Aamodt har alltid likt å skape ting, likt å være kreativ. Søm hadde hun såvidt prøvd seg på før hun hev seg over gammelt sengetøy fra 70-tallet og sydde barneklær til barn og tantebarn.
– Jeg ble bitt av basillen og etter det har det bare tatt av. Jeg fikk så mange positive kommentarer og så mye skryt, at jeg bestemte meg for å sy retro barneklær på bestilling, sier Gry.
Retrosøm tok raskt mye av den ledige tiden hun hadde som trebarnsmor i barselpermisjon.
– Da permisjonstiden nærmet seg slutten, søkte jeg halvannet år ulønnet permisjon og bestemte meg for å satse. Jeg ga meg selv ett år på å drive Kakle og vurdere fremtidsutsiktene. Nå har året gått og jeg har nettopp sagt opp jobben som fagansvarlig på Tolketjenesten. Litt skummelt, men det føles veldig riktig, sier Gry.

Fleksibelt familieliv

Å jobbe hjemmefra gir fleksibilitet som fungerer godt i familiens hverdag. Søm-gründeren forteller at en må være strukturert og målbevisst for å ha arbeidsplass i sitt eget hus, men for henne fungerer det stort sett bra. Hun kombinerer Kaklejobbing med frilansoppdrag som tegnspråktolk, og synes det er godt å forlate systua innimellom og bruke fagkompetansen sin og jobbe med det hun kan best.
– Hadde noen for to år siden sagt til meg at jeg skulle jobbe som sydame, hadde jeg nok ledd av dem. Men en vet sjelden hva livet bringer. Nå er jeg veldig fornøyd med å jobbe med akkurat det!

Merkevarebygging og kvalitet

Kakle-gründeren har vært opptatt av å lage unike plagg og alt hun syr har gamle 70-talls stoffer i seg, som gamle sengetøy, duker, gardiner eller andre flotte stoffer.
– Fargene og mønstrene er flotte, klærne blir noe helt spesielt. Jeg er opptatt av nostalgien og de gode minnene det gir, samtidig som gjenbruk er miljøvennlig og ressursbesparende. God kvalitet er viktig, jeg bruker mye tid på produksjonen og vil at det både skal se bra ut og fungere godt. Kakleklær skal være gode å bruke og fine å se på, sier Gry.
Fokuset på kvalitet har vært viktig for Gry i alle ledd av produksjonen, fra klesdesignen til markedsføring og salg.
– Jeg bestemte meg tidlig for å lage meg et slagkraftig merkenavn og en god logo. Kakle er jeg veldig fornøyd med, det henspiller både på hønsegården vi driver og på meg som person. Jeg har vært bevisst på at alt jeg selger skal ha påsydd merkelapp godt synlig og prislapp og vaskeanvisning med godt synlig logo og nettadresse. Jeg vil at det både skal være gjenkjennelig og lett å huske og like, sier Gry.

Nettverk er nyttig

Kakle-gründeren har erfart at egen bedrift kan være ensomt arbeid, og hun har vært veldig glad for innspill og synspunkter fra familie, venner og andre kontakter.
– Veiledningen jeg fikk av Hilde Seljom via Kvinnovasjon har vært med på å pushe meg videre, sier Gry.
Hun er også med i «Den Røde Tråd», en nettverksgruppe innenfor ordningen Nettverkskreditt.
– Å kunne ta opp problemstillinger og diskutere løsninger og utfordringer blant mennesker som vil meg og firmaet mitt vel og ønsker å bidra til videre utvikling, har vært veldig positivt. Jeg kom med i en gruppe med fire driftige damer som selv har holdt på en stund og deres etablerererfaring har hjulpet meg og Kakle videre, forteller Gry.

Selger gjennom sosiale medier

Med salg og markedsføring på egen blogg, Facebook og nettbutikksenteret epla.no, kan kundene kikke på og handle Kakle-plagg akkurat når det passer dem.
– Jeg tar bilder av det meste jeg syr og legger ut bilder med en tekst om plagget. Både hvordan det er laget, hvordan det kan brukes og gjerne litt om stoffenes opprinnelse. Hvert plagg får sitt navn, det er noe mange av kundene mine liker. De blir enda mer særegne og personlige for den som skal ha dem, forklarer Gry.
Hun mener sosiale medier, som Facebook og blogg egner seg for god kundekontakt.
– Jeg tror det er viktig å gjøre seg godt synlig og være i interaksjon og kommunikasjon med både tidligere og potensielle kunder.

Flere bein å stå på

Klesgründeren erfarer at det kan være utfordrende å få nok inntekter, særlig i starten. Hun mener det er viktig å ha flere bein å stå på, og ikke satse alt på ett produkt. Gjennom Kakle kommer Gry stadig i kontakt med folk som har lyst til å sy selv. Derfor har hun startet som forhandler av symaskinene hun selv bruker, samt at hun har utviklet Kaklepakker – en materialpakke for den som vil sy selv. Her får en alt en trenger for å sy en barnekjole selv.
– Foreløpig har jeg to pakker, en forklekjole og en velourkjole. Snart må jeg få til en variant for de som vil sy til gutta! Det er supert å kunne inspirere andre, mener Gry.
Hjemme på gården har de bygd visningsrom, hvor de selger Kakleklær, Kaklepakker og symaskiner.
– Jeg har også begynt å selge diverse syutstyr og materialer som jeg selv bruker. Nå er tanken å tilby kurs, fortsetter Gry.
Hovedmålet fremover blir å videreutvikle Kakle til en økonomisk lønnsom virksomhet.
– Jeg tror det tar tid å komme dit at bedriften er lønnsom. Jeg tror det har vært riktig for meg å være nokså nøktern og la ting få skje i sitt tempo. Takket være en positiv mann og gode støttespillere rundt meg har jeg fått lov til det. Nå er jeg spent på veien videre!

Grys etablerertips

  • Stå på og tenk at dette klarer jeg!
  • Skaff deg noen gode stabile støttespillere utenom familie og venner
  • Ha en gjennomtenkt og aktiv mediestrategi
  • Delta på spennende arrangementer, lær av andre
  • Tør å vise deg frem

Les mer om kakle
Bloggen: kakle.net
Epla.no: epla.no/shope/kakle
Facebook: facebook.com/kakle.net